Recht op retour

10 augustus 2021


😇 Een volle doos online bestellen en de helft terugsturen: guilty!

Maar wat zijn de regels daar nu eigenlijk over, wanneer je zelf wil terugsturen én wanneer je klant wil retourneren.


⏰ De basisregel zegt dat een klant binnen de 14 dagen de bestelde producten kan terugsturen en zijn geld terug moet krijgen. Je klant hoeft geen reden op te geven. "Zomaar" is voldoende.


🏠 We moeten eerst een belangrijk onderscheid maken. De wet "koop op afstand" die zegt dat jij mag retourneren telt niet bij aankopen ter plaatse in een winkel. Mogen ruilen is dan een gunst, zeker geen recht. Je mag wel retourneren als je online koopt, via telefoon bestelt,...


🙋‍♀️ En dan ook nog eens enkel als je als particulier bestelde! Koop je iets bedrijfsmatig (dus op factuur) dan geldt het retourrecht niet en hangt eventueel ruilen of terugsturen af van de goodwill van de verkoper.


🍗 Er zijn enkele uitzonderingen die je niet mag retourneren:

- goederen op maat. Daarmee bedoelt men niet speciaal boor jou besteld, wel speciaal voor jou gemaakt. Denk bvb aan een schort met je naam op geborduurd.

- hygiëne: bvb onderbroeken maar ook een potje dagcrème (is dat potje verzegeld waardoor je zeker bent dat het niet werd geopend moet je het wel terugnemen)

- heb je iets al gebruikt? Dan kan de verkoper een waardevermindering toepassen en minder terugbetalen dan jij oorspronkelijk uitgaf, de retour mag niet geweigerd worden maar de waardevermindering kan natuurlijk erg hoog zijn


🤯 Dit zijn ook allemaal zaken om rekening mee te houden als je zelf via internet aan jouw klanten verkoopt. Als een klant de hele bestelling terugstuurt ben jij trouwens verplicht om de verzendkosten heen terug te betalen, de verzending naar jou toe is voor de klant.


Stuur jij regelmatig iets terug? Heb je daar ooit problemen mee gehad.

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven