Help! Het gaat niet zoals gehoopt

Van euforie naar WTF Eindelijk het verlossende woord! De niet-medische contactberoepen mogen terug opstarten op 1 maart! Yes, onze dag kon niet meer stuk.

Tenminste ... was het wel zeker deze keer? En welke maatregelen zouden we moeten nemen? Is dat wel haalbaar? Sommige collega's hebben het zichzelf niet eens gegund om blij te zijn, zo vol van twijfel staken ze zichzelf. En dat is natuurlijk geen ideale mindset om opnieuw afspraken te gaan vergaren ;) Als jij twijfelt, twijfelen je klanten ook.

Drie keer nee op 10 minuten

En als het dan goed is dan ga je beginnen bellen. Misschien vrijdagavond nog. Misschien zaterdag of maandag. Enkele super enthousiaste klanten! Ja nieuwe afspraken! Graag! Zo veel mogelijk! Nagels én pedicure én gelaat én alle ontharingen. Wauw, dat gaat hier top!

Dan opeens 3 keer nee binnen de 10 minuten. "ik kom nu toch nergens", "ik ga het een tijdje zo laten", "mijn buurvrouw doet mijn nagels nu". Misschien komt het jullie bekend voor. Of je stuurt 100 berichtjes en je krijgt er maar 30 terug. En plots zakt de moed in je schoenen en lijkt die heropening niet zo'n zegen.

The only way is up!

Maar dat gaan we ombuigen ;) Ik heb enkele tips voor jou, als je boekingen zouden tegenvallen om dat te veranderen. In je agenda en op z'n minst in je hoofd. 1. Neem die telefoon! Je bent -gvd- zelfstandige. Geen kind van 12 met telefoonangst. Het ergste dat kan gebeuren is dat ze nee zeggen. Als je daar een existentiële crisis aan overhoudt moet je hulp zoeken in plaats van je salon te heropenen. Leuk is het niet, maar meer dan dat ook niet. En vergeet niet, je zal ook heel vaak een ja horen! Meer dan één van die belletjes hebben bij mij een kwartier of langer geduurd. Even updaten over de familie, kort babbeletje over het werk,... mensen hebben jou gemist! Aan de telefoon kan je twijfels wegnemen en hoor je vaak veel meer nuance. bvb. Ik bel een klant die enkel nagels had geboekt terwijl zij normaal ook sugarwax neemt. Haar antwoord: ik durfde geen 2 behandelingen online boeken omdat ik iedereen de kans wilde geven op een plekje. Bam! Door te bellen toch weer 30 euro extra! (sorry K. als ik jouw gesprek hier zo plastisch omschrijf maar je bent zelf ondernemer dus je snapt me wel ;) ) 2. Zorg dat je online boekingssysteem werkt. En als je dat nog niet hebt, installeer het dan vandaag. Bellen is 1 ding, maar veel klanten willen ook gewoon rustig boeken. Onze eerste week stond al half vol voor ik een telefoon in mijn handen nam.

3. Bereken je worst-case scenario. Kijk hoeveel afspraken er nu in je agenda staan. Staat die vol? Top! Minder dan verwacht? Reken eens uit hoeveel omzet je hiermee kan vergaren. Is dat voldoende? (je zou je minimale omzet per week/maand moeten kennen, al is het maar voor jou gemoedsrust). Voldoende? Top! Geen zorgen meer maken. Niet voldoende? Heb je echt al iedereen gebeld? Is je website up-to-date? Werkt je online boeking? Verder aan de slag! Deze stap zal jou veel rust brengen omdat die duidelijkheid geeft. En duidelijkheid brengt controle over de situatie. En controle brengt rust ;) 4. Vergelijk correct! Je ziet misschien hier en daar op social media mensen post dat hun agenda al x weken volzet is. En die van jou heeft nog gaten. Zorg dat je eerlijk vergelijkt! Mijn agenda staat vol. Hoe komt dat? Ik behandel niet op maandag, ook niet op maandag de 1e. Het salon zal al druk genoeg zijn met de heropstart. Ik ga enkele uurtjes ondersteunen zodat iedereen in alle rust kan werken maar meer ook niet. Ik heb ook de volgende 3 maanden op donderdag een thuiswerkdag genomen. Dan is namelijk mijn Money Unlocked training van Celine Charlotte (waar ik over deel op instagram). Een mooie investering waar ik ook mijn tijd voor wil nemen. Op zaterdag behandel ik ook maar tot 's middags. Mijn werkweek bestaat niet enkel uit behandelen. Als je jouw 60 vrije uren dan bekijkt met mijn planning van 30 uur dan jaag je jezelf onnodig stress aan. Vergelijk niet met iemand die in bijberoep werkt terwijl jij 5,5 dagen beschikbaar bent. Vergelijk beter gewoon niet. En als je zenuwen krijgt van bepaalde social media accounts, verwijder ze dan gewoon.

Zoek hulp!

En zo kan ik nog uren doortypen :D Nog een belangrijke tip. Zoek hulp in de vorm van een coach. Een coach kan je iets nieuw leren, kan je sturen, kan je ondersteunen. En als je coach het zelf niet weet kan die jou door sturen naar iemand die het wel weet. En uiterst toevallig ben ik zo'n coach :D Ik kan je helpen met je boekhouding, met doorlichten van je bedrijf, met prijszetting, met werken met een team (freelance of loondienst) met huren van een pand, met opzetten van een groothandel of opleidingscentrum. De prijs voor 3 sessies van elk één uur bedraagt 399 ex btw.

18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven